Support
Guides til dig

Online betaling

Hvis du vælger, at dine kunder skal betale før en booking kan ske. Da kan du integrere online betaling i dit bookingsystem, som tilbyder dig brugen af PayPal. PayPal er en af verdens største betalingsudbydere. Det eneste du skal gøre er at opsætte en gratis PayPal konto. Dine kunder skal ikke oprette en PayPal konto. Dine kunder kan ganske enkelt anvende deres kreditkort som betaling til dig, ligesom når der ellers handels på nettet.

I Skandinavien og Holland tilbyder SuperSaaS derud over endnu en betalingsmulighed, nemlig ePay og Mollie, så du kan modtage betaling via henholdsvis Dankort (DK) og iDEAL (NL). Andre gateways for betaling kan tænkes at blive integreret på sigt.
Vælg betaling og / eller godkendelse af bookinger efter dit eget valg
  1. På fanebladet Proces, under Kræv betaling eller godkendelse?, vælg Færdiggør betaling for at kunne fortsætte og klik på Gem ændringer nederst på dit skærmbillede. Derefter vil du komme til fanebladet ‘Oversigt’.
  2. Igen vælger du fanebladet Proces og klikker denne gang Opsætning af betaling. Et link hertil finder du til højre for overskriften Kræv betaling eller godkendelse?.
  3. Tilbage i dit bookingsystems kontrolpanel vælger du ‘Betaling opsætning’ og vælger den tredje gateway: Automatisk – PayPal. Betaling med kredit kort eller bankoverførsel. Transaktionerne er… og klikker på Gem ændringer. Derefter kommer du tilbage til skrivebordet i dit bookingsystem.
Opsætning af online betaling

Resten af konfigurationen sker via PayPal hjemmeside. For mere information, da klik Opsætning af PayPal konto.

Når en person laver en booking, bliver bookingen en del af din online kalender med det samme, for at undgå, at andre personer laver en dobbeltbooking. Imidlertid er en booking ikke helt effektueret før betalingen er gået igennem. Indtil en betaling er gennemført, et en booking kendetegnet via ikonet ‘P’. I det øjeblik, at PayPal bekræfter betalingen, vil du som administrator og din kunde modtage en bookingbekræftelse pr. email, hvis du har valg denne konfigurering. Hvis betalingen fejler, vil en forhåndsbooking blive fjernet fra din online kalender i løbet af 15 minutter. Hvis betalingen alligevel gennemføres efter 15 minutter, vil kunden få den ønskede tid i din online kalender, forudsat at tiden ikke er booket til anden side i mellemtiden.

Du kan konfigurere PayPal til at tilføje moms. Du kan også få PayPal til at tilføje forsendelses­omkostninger til dine betalinger. Moms bliver tilføjet i forbindelse med, at dine kunder er ved at tjekke ud, og vil derfor ikke blive vist i dit online bookingsystem.

Test af online betalinger

Der er to måder hvorpå online betalinger kan finde sted. Den letteste måde at gøre det på er ved at der laves en online booking, og bookingen effektueres med det samme. PayPal tager et ekspeditionsgebyr for at du kan få dine modtagne penge udbetalt. Det ligger alt andet lige i niveauet cirka 3% af beløbet (Tjek PayPal´s hjemmeside for det helt eksakte tal). Hvis du ønsker at undgå dette gebyr, eller blot gerne vil teste betalingssystemet uden at betale PayPal gebyrer, da kan du via dette link teste gateway, hvor du tester via en PayPal udvikler konto.

Test PayPal live

For at live teste dit online betalingsopsætning, skal du logge ind som almindelig bruger i din online kalender og lave en betaling, så der bliver spurgt om det. Hvis du ikke ser nogen betalingsside via booking processen, er her en række idéer til fejlsøgning:

  • Måske har du sat prisen til under $0,10 (eller tilsvarende i danske kroner, som er minimumsbeløbet for automatiske betalinger)
  • Måske har du logget ind som superbruger eller administrator, og har valgt valgmuligheden Automatisk godkendelse af reservationer lavet af en superbruger eller en administrator…. Det sker på siden Konfigurer > Proces
  • Måske er kreditsystemet tilsluttet, og den kunde, som du er logget ind som, har nogle kreditter tilbage på sin kundekonto. I den sammenhæng kan det nævnes, at du som administrator altid har et ubegrænset antal kreditter på din konto, så du skal ikke tjekke online betaling imens, at du er logget ind som administrator.

Ved at klikke på Betal nu knappen, vil du blive linket videre til PayPal hjemmeside, hvor du foretager betalingen. Venligst vær opmærksom på, at PayPal ikke tillader dig at sende penge til dig selv. Derfor er du er nødt til at bruge et andet kreditkort, end det kreditkort, som er knyttet til din PayPal konto. Eller en anden PayPal konto – som er forskellig fra den PayPal konto, som er knyttet til dit bookingsystem. Efter du har gennemført betaling vil du blive returneret til din online kalender. Når PayPal har notificeret bookingsystemet om, at en betaling er modtaget, vil booking status blive opdateret, og en booking bekræftelse sendt pr. email.

For at lave en tilbagebetaling, skal du logge ind på din PayPal konto. På fanebladet Oversigt, under Min seneste aktivitet, finder du den betaling, som du lige har gennemfør. Derefter klikker du på knappen Gennemfør tilbagebetaling, der findes i kolonnen for ordre status / handlinger. Herefter vil der åbne sig et nyt vindue, hvor du kan indsætte det beløb, som du ønsker at refundere. (Siden hvorpå, at du skal refundere det aktuelle beløb, vil også informere dig om gebyret, som du skal betale).

PayPal kontooversigt

Få minutter efter du har refunderet beløbet via PayPal, vil bookingen automatisk blive slettet i din online kalender. Du kan finde ud af, hvad der skete med din booking ved at gå til siden Administrer. Vis skraldespand viser dig de slettede ting såsom formularer og bookinger. I en kapacitetskalender er du nødt til først at zoome ind til et hold, ved at anvende dette forstørrelsesglas ikon for at se, hvad der ligger i skraldespanden vedrørende dette hold.

Indikatorerne for betaling vil forklare dig, om en booking er slettet på grund af en tilbagebetaling – R – eller hvad årsagen ellers er. Her kan du se alle: Betalingskoderne

Venligt vær opmærksom på, at hvis du eller en af dine brugere annullerer en booking via SuperSaaS, vil bookingen ikke automatisk refundere det betalte beløb. Tilbagebetalinger sker kun via betalingssystemet – i dette tilfælde PayPal, som efterfølgende søger for at fortælle bookingsystemet, at en booking skal slettes, hvilket sker pr. automatik.